חדשות ומבצעים

כתבה בנושא האביזרים הדרושים לטיסה

 
 
הציוד הדרוש לטיסה
בטיסה בנתיבי טיסה או באזורי האימונים אנחנו כטייסים מחויבים לקחת איתנו מס' אביזרים לצורך עמידה בתקנות
ושמירה על בטיחות הטיסה, חלק מהאביזרים נועדו לשיפור אירגון תא הטייס ויאפשרו עבודה נוחה תוך הסחת קשב
מינימאלית מההטסה, הקשר והניווט, חלק מהאביזרים ישפרו את נוחות הטיסה
וחלק אחר ישמש לעזר במצבי חרום שונים,
חשוב שכל האביזרים יהיו אתנו כל הזמן ויהיו זמינים ברגע שנזדקק להם.
מהם האביזרים שצריך לקחת לטיסה?
אסקור בקצרה את הציוד הדרוש לטיסה:
מפת נתיבי טיסה צפון/דרום – חובה לקחת לכל טיסה, במפה מידע רב לשימוש בעת הצורך,
מפת נתיבים גבוהים – גם טייסים ללא הגדר מכשירים יכולים להעזר במפה זו בשעת חרום,
פמ"ת – מכיל את כל המידע על שדות תעופה בארץ, וכן מידע לגבי נוהלים רגלים ונוהלי חרום, 
ספר המטוס - aircraft manual חובה לקחת את ספר המטוס הספיציפי בו אנו טסים.
לוח ברך -  משמש כשולחן עבודה בטיסה  – פרוט בהמשך לגבי לוח ברך,
מדיד דלק - למדידה מדויקת של הדלק, כדאי לרכוש באופן אישי,
לא תמיד לבית הספר תהיה האפשרות לספק זאת ובמקרים מסוימים השימוש בו חשוב ביותר.
בד"ח – חוברת בדיקות ופעולות בחרום של המטוס בו אנו טסים שחובה לקחת לכל טיסה,
כוסית לניקוז דלק  - בדיקת הדלק היא חובה לפני טיסה, לא תמיד תהיה כוסית זמינה במטוס,
פנס תעופתי - חובה לטיסת לילה, חשוב שיהיה חזק, מחומרים בלתי שבירים, אסור שיאכזב כאשר נזדקק לו,
לכן חייב להיות אמין ואיכותי, ראיית הלילה על מחוץ לתא הטייס חשובה מאוד בטיסת לילה, כדי לא לפגוע בה
נדרש שימוש באור אדום שאינו פוגע בראיית הלילה, פנס תעופתי טוב יהיה בעל אפשרות לתאורה אדומה
לעבודה באוויר ואור בהיר לבדיקת המטוס ושימוש על הקרקע.
GPS - מאוד מומלץ לגיבוי הניווט, מגביר את בטיחות הטיסה, נותן גם נתונים על השדה הקרוב ביותר,
חובה לטיסות חו"ל,
ICOM - מכשיר קשר ידני, מומלץ מאוד לגיבוי למקרה של תקלת קשר,
כמו כן מומלץ לשימוש בשדות עמוסים לשם קבלת מירשה ללא הפעלת מפסק המסטר במטוס.
כלי כתיבה – עט, מרקר,
פלאפון- משמש גם כגיבוי לתקלת קשר ולמקרה של נחיתה בשטח,
מחשבון טיסה - יש לך אותו מתקופת מבחני התאוריה, מומלץ שיהיה איתך בטיסה, יהיה לו שימוש,
לחישוב כמויות דלק להמראה, לחישוב רוח, המרת מידות וכו',
אוזניות - מומלץ שיהיו אוזניות אישיות אותם אתה מכיר, איתם נוח לך לטוס,
אותם אתה יודע לכוון לשמיעה הטובה ביותר, חשוב שאוזניות אלה  יקטינו את רעשי הרקע,
שיהיו בעלות מיקרופון טוב עם אפשרות העברת שידור טובה וסינון רעשים, מתחזקות טוב, נוחות על האוזניים,
מומלץ כיסוי בד לכריות האוזניים,
קובץ דפיות - במקרה של טיסה לחו"ל יש להביא קובץ של כל דפיות שדות היעד ושדות בסביבה,
בקבוק מים,
תרופות נגד כאב ראש/בחילה/תרופות אישיות,
מומלץ להכין קופסת תרופות קטנה,
שקיות הקאה, לשימוש אישי או שימוש אחד הנוסעים, לא נעים לטוס כשאחד הנוסעים הקיא בחלל המטוס הקטן. 
שקיות השתנה, שקיות מיוחדות ההופכות את השתן למוצק ללא ריח, חובה  לטיסות ארכות, לשימוש אישי או לשימוש אחד הנוסעים
משקפי שמש,
מטלית לניקוי משקפיים/ מטליות נייר,
למי שצריך משקפיים - משקפי קריאה/ראיה + משקפי גיבוי מעבר לדרישה בחוק,
ללא זוג משקפיים נוסף תהפוך הטיסה למסוכנת במקרה של אובדן או ריסוק משקפיים.
סטופרסטופר מתאים לטיסות ניווט,
תעודות תעופתיות – רישיון טיסה ותעודה רפואית – חייבים לקחת אותם לכל טיסה,
כדי לא לשכוח קיים תא מיוחד בתיק הטיסה בו נשמרות התעודות.
סרגל ניווט – למדידת כיוונים ומרחקים, מומלץ עם חוגת כיוונים מסתובבת המאפשרת מציאת כיוון מהירה
וללא טעויות, (הסרגל הפשוט נותן ארבע אפשרויות לכל כיוון לכן גורם לטעויות).
פלייר Letherman– פלייר המכיל בתוכו מברגים, סכינים, מספריים, וכו' השתמשתי בטיסה כבר בכל הכלים שבו,
לפתיחת סוגר מדיד שמן, חיזוק ברגי אוזניות, חיתוך מפות וכו'.
כל הציוד המופיע כאן הוא ציוד שצריך לקחת לטיסה, נכון, לא נזדקק לכל הדברים ברשימה בכל טיסה,
אבל חשוב שהוא יהיה זמין לנו לשעת הצורך.
מניסיוני, כל הציוד הרשום מעלה ישמש אתכם מתישהו במהלך טיסתכם
כל הציוד הנ"ל כדאי שיהיה מאורגן בתוך תיק טיסה.
תיק טיסה
מדוע צריך תיק טיסה?
תיק המכיל את כל האביזרים הרשומים מעלה ומאפשר נשיאה ואירגון של הציוד בצורה נוחה ויעילה לשימוש
במהלך הטיסה,
מבטיח הגעה לטיסה עם כל הציוד הדרוש.
נשיאת כל הציוד הדרוש חשובה לצורך קיום טיסה נוחה, מאורגנת ובטוחה יותר.
                                       
  
לוח ברך
לוח ברך הוא שולחן העבודה במטוס, הוא מחובר לברך בעזרת רצועת בד, חשוב שישב יציב, יהיה קשיח,
קל במשקל, לא גדול מידי ובעל מס' כיסים.
על הלוח ניתן לחבר מפות טיסה, דפיות של שדות התעופה, טופס ניווט,
דף ריק לרישום מירשים וחישובים שונים באוויר, חשוב לסדר את הדפים בסדר המתאים לטיסה,
למיינם ולשים את אילו שידרשו בשלב מאוחר יותר בכיס צדדי בלוח, כמו כן מומלץ להביא דפית תדרים בה יופיעו
כל תדרי הרדיו והניווט הקיימים בארץ או בסביבה בה נטוס, לשם כך קיים כיס שקוף בו ניתן לשים דפית זו,
קיימים שני סוגים של לוחות ברך: לוח ברך פשוט המשמש רק כשולחן עבודה ולוח ברך המורכב משלושה חלקים
שבנוסף להיותו שולחן עבודה ניתן לאחסן בו את הדפים, הטפסים, הדפיות והמפות בהם נשתמש במהלך הטיסה.
בלוח ברך בעל שלושה חלקים קיימים כל הכיסים והתאים המאפשרים אחסון ושליפה נוחה ומהירה של כל הדרוש,
גם לכלי הכתיבה מקום מיוחד המבטיח שלא יעלם בעת הצורך,
לאחר סיום הטיסה מתקפלים שני צידי הלוח ובכך מתאפשרת נשיאה נוחה או אחסנה בתיק הטיסה.
לוח הברך מאפשר טיסה מאורגנת בה כל מידע נגיש זמין ונוח לשליפה,
דפיות לא נעלמות או מתפזרות לכל עבר בתא, על גבי הלוח הקשיח ניתן לרשום ולעבוד בצרה נוחה.
                                        
 
 
סטופר לטיסה
במהלך טיסות הניווט הרבות שביצעתי ניסיתי מספר רב של סטופרים ועברתי עימם את כל החוויות האפשריות,
חלקם לא איפשרו ביצוע מסודר של טיסת ניווט וגרמו בכך לבזבוז הכסף ששולם עבור הטיסה,
חשוב מאוד שסטופר לטיסת ניווט יהיה מתאים לדרישות.
מה הדרישות לסטופר שיהיה מתאים לטיסת ניווט?
סטופר בעל ספרות גדולות וברורות, במהלך הניווט טייס נדרש לחלוקת קשב בין הטסת המטוס, הקשר, הניווט,
חישובי זמן ורוח, וגם קשב למדריך או לטייס הנוסף במטוס,
לכן סטופר שהספרות שבו לא "יקפצו" לעניים ויהיו ברורות יכביד על חלוקת הקשב ויקשה מאוד על הטיסה,
הסטופר צריך להיות בעל לחצנים נוחים-
כאלה שלא יהיו עדינים מידי ויעצרו את הסטופר עם כל נגיעה קלה ולא מכוונת,
לחצנים שיהיו בחזית הסטופר יקלו על השימוש במהלך הטיסה, לא מומלץ לחצנים בצד או בחלק העליון.
תפעול פשוט ונוח של הלחצנים - לחיצה להתחלה, לחיצה לעצירה, לחיצה לאיפוס,
גב אחורי חלק וישר - יאפשר חיבור נוח של הסטופר למטוס,
מיקום נוח של הסטופר - מומלץ מול הטייס מקום זה מאפשר לסרוק את המידע במבט אחד
ללא הסתת הראש הצידה, מומלץ מחזיק סטופר לחיבור הסטופר במיקום הנכון.
 חיבור הסטופר למטוס עם נייר דבק או דבק דו צדדי לא מומלץ.
מחזיק סטופר - מאפשר לחבר את הסטופר בדיוק מול עיני הטייס,
זרוע מתכוננת מאפשרת  לכיוון את הזווית והמיקום המדויק של הסטופר ובכך מאפשר התאמה מושלמת.
לטייסים מסחריים מומלץ סטופר בעל תצוגה משולבת - תצוגת זמן שעון ביחד עם תצוגת הסטופר,
לצורך ניווטים בהם נדרשת גם הגעה ליעד בזמן שעון.